
 

 

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF DELAWARE 
 

 
CARTER PAGE, and individual, 
 

Plaintiff-Appellant,  
  
v.  
 
OATH INC., a corporation, 
 
 Defendant-Appellee.   

 
 
 

No. 79,2021 
 
On Appeal from the Superior Court of  
the State of Delaware 
C.A. No. S20C-07-030 CAK 

 
 

APPELLANT’S CORRECTED REPLY BRIEF 
 

OF COUNSEL: 
 
Todd V. McMurtry (PHV admitted) 
HEMMER DEFRANK WESSELS, PLLC 
250 Grandview Drive, Ste. 500 
Ft. Mitchell, KY 41017 
Phone: (859) 344-1188   
Fax: (859) 578-3869 
tmcmurtry@hemmerlaw.com 
 
K. Lawson Pedigo (PHV admitted) 
MILLER KEFFER & PEDIGO, PLLC 
3400 Carlisle Street, Suite 550 
Dallas, TX 75204 
Phone: (214) 696-2050 
klpedigo@mkp-law.net 

BELLEW LLC: 
 
Sean J. Bellew (No. 4072) 
2961 Centerville Rd., Suite 302 
Wilmington, DE  19808 
Phone: (302) 353-4951 
sjbellew@bellewllc.com 
 
Attorneys for Plaintiff-Appellant, 
Carter Page 
 
 
Dated: June 28, 2021 
 
 
 
 

 

 

 

EFiled:  Jun 28 2021 02:15PM EDT 
Filing ID 66721226
Case Number 79,2021



 

i 
 

TABLE OF CONTENTS 

Page 
INTRODUCTION ..................................................................................................... 1 

STANDARD OF REVIEW ....................................................................................... 4 

ARGUMENT ............................................................................................................. 5 

I. OATH IS NOT IMMUNE UNDER SECTION 230. ....................................... 5 

II. THE COMPLAINT ADEQUATELY ALLEGES ACTUAL MALICE. ....... 10 

A. Isikoff Acted With Actual Malice. .............................................................. 10 

B. Oath is Legally Responsible for All of the Article ..................................... 14 

III. OATH’S ARTICLES ARE NOT TRUE NOR SUBSTANTIALLY TRUE 

 ......................................................................................................................... 17 

IV. THE FAIR REPORT PRIVILEGE DOES NOT APPLY. ............................. 22 

A. The Report Was Not “Fair and Accurate.” ................................................. 22 

B. The Alleged “Investigation” Was Not A Public Meeting. .......................... 24 

C. Oath is Liable as a Republisher of Steele’s Defamation. ............................ 25 

CONCLUSION ........................................................................................................ 27 

 

  



 

ii 
 

TABLE OF CITATIONS 

Cases                       Pages 

Anthony v. Yahoo! Inc.,  
421 F. Supp. 2d 1257, 1262–63 (N.D. Cal. 2006) ........................................... 7 

 
Barry v. Time,  

584 F. Supp. 1110, 1122–23 (N.D. Cal. 1984) .............................................. 14 
 

Batzel v. Smith,  
333 F.3d 1018, 1026–27 (9th Cir. 2003)  ...................................................... 14 

 
Central Mortgage Company v. Morgan Stanley Mortgage Capital Holdings, LLC,  

27 A.3d 531, 535 (Del. 2011) ........................................................................ 16 
 

Crump v. P&C Food Markets, Inc.,  
576 A.2d 441, 447 (Vt. 1990) ........................................................................ 23 
 

Fair Housing Council of San Fernando Valley v. Roommates.com, LLC,  
521 F.3d 1157, 1183–1184 (9th Cir. 2008) ..................................................... 7 

 
Flowers v. Carville,  

310 F.3d 1118, 1128 (9th Cir. 2002) ............................................................. 14 
 

Gannett Co. v. Re,  
496 A.2d 553, 557 (Del. 1985) ...................................................................... 17 
 

Gertz v. Robert Welch,  
418 U.S. 323, 328 (1974) .............................................................................. 24 

 
Gilmore v. Jones,  

370 F. Supp. 3d 630, 661–62 (W.D. Va. 2019) ............................................... 8 
 
Giove v. Holden,  

2014 WL 975135, at *5 (D. Del. Mar. 10, 2014) .......................................... 17 
 
Gonzalez v. Google, Inc.,  

282 F. Supp. 3d 1150, 1157 (N.D. Cal. 2017) ............................................... 14 
 



 

iii 
 

Holbrook v. Harman Automotive, 
58 F.3d 222 (6th Cir. 1995) ..................................................................... 13-14 

 
King Constr., Inc. v. Plaza Four Realty, LLC,  

976 A.2d 145, 152 (Del. 2009) ........................................................................ 4 
 

Lal v. CBS, Inc.,  
726 F.2d 97, 99 (3d Cir. 1984) ...................................................................... 23 
 

Masson v. New Yorker Magazine,  
501 U.S. 496, 517 (1991) .............................................................................. 17 

 
New York Times Co. v. Sullivan  

376 U.S. 254, 287 (1964) .............................................................................. 10 
 

Olinger v. American Savings and Loan Assoc.,  
409 F.2d 142, 144 (D.C. Cir. 1969) ............................................................... 25 
 

Perlman v. Vox Media,  
2015 Del. Ch. LEXIS 248, at *43 (Del. Ch. Sept. 30, 2015) ........................ 17 

 
Read v. News-Journal,  

474 A.2d 119, 120 (Del. 1984) ...................................................................... 22 
 
Russell v. Del. Online,  

2016 U.S. Dist. LEXIS 80216, at *10 (D. Del. June 20, 2016) .................... 23 
 
Savor, Inc. v. FMR Corp.,  

812 A.2d 894, 896–97 (Del. 2002) ................................................................ 16 
 
Taj Mahal Travel v. Delta Airlines,  

164 F.3d 186, 190 (3d Cir. 1998) .................................................................. 15 
 

The Dow Chemical Company v. Organik Kimye Holding, A.S.,  
2018 Del. Ch. LEXIS 167, at *11 (Del. Ch. May 25, 2018) ........................... 4 

 
Zeran v. America Online, Inc.,  

129 F.3d 327, 328 (4th Cir. 1997) ............................................................... 5-6 
 

 



 

iv 
 

Statutes 

47 U.S.C. § 230  ......................................................................................................... 5 

47 U.S.C. § 230(f)(2) ................................................................................................. 5 

47 U.S.C. § 230(f)(3) ................................................................................................. 6 

Rules 

Delaware Rule 8(e) .................................................................................................. 15 

Other Authorities 

RESTATEMENT (SECOND) OF TORTS § 578 (1977) .................................................... 15 

RESTATEMENT § 611 cmt. f ...................................................................................... 22 

RESTATEMENT § 611 cmt. i (1977) .......................................................................... 24 

 



 

1 
 

INTRODUCTION 

Oath’s argument “proves too much.” In its efforts to wrap itself in the 

immunity of Section 230, Oath argues that, because some websites have been held 

to constitute “interactive computer services,” therefore all websites qualify as 

interactive computer services. Answering Br. 16–22. Section 230 does not say that 

all websites qualify for immunity, only some of them. Oath’s newspaper websites 

(Yahoo News and HuffPost) do not meet the statutory definition.  

Similarly, Oath argues that the Appellant has not adequately alleged that the 

persons who wrote the several HuffPost defamatory articles were individually guilty 

of “actual malice.” Id. at 23–29. But again, this proves too much: it is simply not the 

law that a newspaper publisher is liable only if a plaintiff can establish fault or malice 

on the part of individual writers. Instead, literally for generations under the common 

law of defamation, publishers have been held responsible in defamation for what 

they publish. The “person” whose actual malice is legally responsible for the 

publisher’s defamation need not be the writer. In this matter, the writer Michael 

Isikoff, who first created the fabricated defamatory accusations that were spread 

across the Oath websites, is the person responsible. 

A publisher’s liability is not, as Oath asserts, based on notions of respondeat 

superior, where liability flows up from the acts of employees or subordinates; 

instead, publisher liability is direct. Publishers are responsible for their publications. 



 

2 
 

They are also directly responsible for defamatory statements they republish. This 

case involves both: the Yahoo article written by Isikoff originates defamatory 

statements; it also republishes those made by its “source,” the fabricator-for-hire 

Christopher Steele. Oath is directly liable on both theories. 

Next, in attempting to establish that the Appellant has not pled that the 

relevant articles are false, Oath claims that arguably “truthful” statements cannot 

convey a “gist” or connotation that is itself false and defamatory. Id. at 30–42. Oath 

boasts, “[n]o case holds that literally true statements can nevertheless have an 

actionable ‘false gist.’” Id. at 38. In fact, there are many to that very effect; the 

Opening Brief cites four decisions from Delaware on this point. Opening Br. 42–43. 

In any event, whether or not Oath can satisfy its burden of proof on the affirmative 

defense of “truth or substantial truth” is a jury question, not amenable to resolution 

on a motion to dismiss. 

Finally, Oath claims that its reportage is privileged as a “fair report” of a 

government proceeding. Answering Br. 43–45. This claim of privilege, even if 

established, is relevant only to a portion of the Yahoo article and barely at all to the 

several HuffPost articles. Much of Oath’s reportage alludes to “sources” or other 

documents that were not generated by any government employee or agency. Even 

on its merits, no court, however, has held that an article that restates known 

falsehoods merits protection under this qualified privilege. The very meaning of a 



 

3 
 

qualified privilege is that the privilege is “qualified,” and is forfeited if the report 

was made in bad faith.  



 

4 
 

STANDARD OF REVIEW 

The standard of review is de novo. E.g., King Constr., Inc. v. Plaza Four 

Realty, LLC, 976 A.2d 145, 152 (Del. 2009). Despite Oath’s repeated assertions to 

the contrary, nothing alleged in the complaint is “waived” with de novo review, no 

matter how issues were presented in the motion to dismiss. Delaware law requires 

mere notice pleading, which means “fair notice in a general way of the cause of 

action asserted.” The Dow Chemical Company v. Organik Kimye Holding, A.S., 

2018 Del. Ch. LEXIS 167, at *11 (Del. Ch. May 25, 2018). 

  

  



 

5 
 

ARGUMENT 

I. OATH IS NOT IMMUNE UNDER SECTION 230. 

Oath asserts that Section 230 “immunizes websites from liability” for third-

party speech. This is simply not the case. Websites are not per se immune from 

liability under Section 230. Instead, Congress has defined with care and specificity 

which particular kind of websites and other internet services are to be accorded 

immunity under Section 230. Had Congress wished to grant blanket immunity to all 

websites, it could easily have done so, allowing every site on the internet to publish 

libelous statements with impunity. 

The fact of the matter is quite the opposite. Section 230 limits its grant of 

immunity to “interactive computer services.” 47 U.S.C. § 230. To qualify as an 

interactive computer service, a particular website or other internet location must 

comprise an “information service, system, or access software provider that provides 

or enables computer access by multiple users to a computer server.” 47 U.S.C. § 

230(f)(2) (emphasis added). To illustrate, the website must either “provide” 

computer access to multiple users (e.g., AOL, Verizon FIOS, and Comcast Xfinity), 

or must “enable” computer access by multiple users (e.g., Facebook, Twitter, 

Instagram, DreamHost, GoDaddy, Reddit, and Craigslist). All of the above qualify 

under Section 230, as has been determined by numerous judicial decisions. See, e.g., 

Zeran v. America Online, Inc., 129 F.3d 327, 328 (4th Cir. 1997) (“These [interactive 



 

6 
 

computer] services offer not only a connection to the Internet as a whole, but also 

allow their subscribers to access information communicated and stored only on each 

computer service’s individual proprietary network….[m]uch of the information 

transmitted over [AOL’s] network originates with the company’s millions of 

subscribers.”).   

Oath’s two websites do not qualify for immunity as “interactive computer 

services.” They neither “provide” nor “enable” computer access, not to even one 

person and certainly not to “multiple users” required by the statute nor to the 

“millions” of users described in Zeran. Oath’s websites do not provide computer 

access. Instead, Oath’s websites are news sites. They publish content. They are 

called “Yahoo News” and “HuffPost” (formerly “The Huffington Post”) for good 

reason.  

Instead of comprising “interactive computer services” under Section 230, both 

Yahoo and HuffPost squarely fit the other statutory category: “information content 

providers.” An “information content provider” is “any person or entity that is 

responsible, in whole or in part, for the creation or development of information 

provided through the Internet or any other interactive computer service.” 47 U.S.C. 

§ 230(f)(3) (emphasis added). Both of Oath’s news websites, Yahoo News and 

HuffPost, “create information” that they share over the internet. Without question, 

“information content providers” are fully and unquestionably liable for their 



 

7 
 

defamatory published statements. E.g., Anthony v. Yahoo! Inc., 421 F. Supp. 2d 

1257, 1262–63 (N.D. Cal. 2006) (holding Yahoo not immune under Section 230 for 

creating fake profiles on its own dating website). 

The statutory distinction between the “interactive service” and the 

“information content provider” is clear. Nonetheless, even “interactive service 

providers” can fall from grace. They can become “information content providers” 

for certain materials, specifically when they speak on their own behalf or they too 

heavily involve themselves in producing content. Plaintiff need not argue that Oath 

forfeited its Section 230 immunity here. Oath clearly does not qualify as an 

“interactive service provider” in the first place. Cf. A–75-140 (Exhibits to Amended 

Complaint).  

Even if this Court concludes that Oath qualifies as an “interactive service 

provider” under Section 230, as Oath argues, courts have been on watch, identifying 

instances where otherwise immune interactive service providers forfeited their 

Section 230 immunity. To determine if the interactive service provider should be 

stripped of immunity and treated as an “information content provider,” courts have 

examined multiple factors: 

 Provider “materially contributes” to the publication (Fair Housing 
Council of San Fernando Valley v. Roommates.com, LLC, 521 F.3d 1157, 
1183–1184 (9th Cir. 2008); 
 



 

8 
 

 Provider not merely “passive” but went beyond “normal editorial 
functions” in creating content (Gilmore v. Jones, 370 F. Supp. 3d 630, 
661–62 (W.D. Va. 2019); 

 
 Provider also functioned as an information content provider for portions 

of the statement or publication (Carafano v. Metrosplash.com, Inc., 339 
F.3d 1110, 1123 (9th Cir. 2003). 

 
Mindful of this Court’s Rule against using a Reply Brief to repeat material that 

appears in the Opening Brief, the many involvements of Oath with the paid-for, 

published content that appeared on its own website will not be restated here. The 

short of it is obvious: both Yahoo and HuffPost publish articles they write or they 

procure. Oath is not being sued on account of the defamatory ramblings of an 

anonymous person spilling venom in the comment section. Oath is being sued for 

articles it published, featured, linked to, provided headlines for, and paid for.  

Although the full factual extent of Oath’s involvement will become clear with 

discovery, for the purpose of pleading a complaint, these factual contentions are 

more than sufficient. Yahoo and HuffPost control its published content. Even if this 

Court affords Oath “interactive computer service” status under Section 230, Oath’s 

close involvement with and presentation of the defamatory articles render the 

defendant an “information content provider” for those articles. 

 With all that said, ultimately the many factors and involvements that would 

disqualify Oath from Section 230 immunity are irrelevant. They are irrelevant 

because Oath does not qualify as an “interactive service provider” in the first place. 



 

9 
 

Under Oath’s theory of law, all websites qualify for immunity under Section 230, 

and thus any news website could publish defamatory content without responsibility. 

That is not the law; indeed, even after Section 230, courts have made it clear that 

publishers remain responsible for their content. Oath’s argument would render 

irrelevant the careful statutory language in Section 230.  

  



 

10 
 

II. THE COMPLAINT ADEQUATELY ALLEGES ACTUAL MALICE. 

A. Isikoff Acted With Actual Malice. 

Once the incorrect claim of Section 230 immunity is dispatched, Oath stands 

fully responsible for the defamatory content of its publications. In its next 

contention, Oath claims that it cannot be held liable unless the Appellant plead and 

prove that each of the writers involved in the publication of each defamatory article 

are themselves liable for defamation. Answering Br. 23–29.  

This is not the law. There is no requirement that the Plaintiff necessarily 

identify the writer of each defamatory article as the “person responsible” who 

himself or herself must have acted with actual malice. Instead, the plaintiff’s 

responsibility is to plead the “actual malice” of “the person responsible,” and the 

plaintiff has discretion to target or pinpoint this person or persons. The “person 

responsible” need not be the writer of the defamatory article. See New York Times 

Co. v. Sullivan 376 U.S. 254, 287 (1964) (noting that plaintiff appropriately 

identified “fact checkers” as the “person responsible” within the organization who 

acted with actual malice).  

The Amended Complaint alleges at length and with ample inclusion of facts 

that Michael Isikoff was the “person responsible” for inseminating these 

fabrications. A–38-59. Isikoff acted with actual malice; as the Amended Complaint 

details in numerous paragraphs that Isikoff knew the truth yet chose to state 



 

11 
 

falsehoods. Id. Isikoff wrote the seminal Yahoo article that first raised the false 

allegations against Dr. Page. A–10. Isikoff’s false reporting appeared in his Yahoo 

article, and his false facts and innuendo directly led to the several other Oath articles 

that appeared in the HuffPost. A–10-14. Each article repeated or expanded upon the 

false claims that first appeared in the Yahoo article. Id. Thus Isikoff, who presented 

false facts to these other writers, was the “person responsible” for these HuffPost 

publications. Isikoff created false facts that he transmitted to Oath and to these other 

writers, just as the “fact checkers” at issue in Sullivan allowed false facts to appear 

in a defamatory advertisement in the New York Times. Had the plaintiff in Sullivan 

established that those fact checkers acted with actual malice, the Times would have 

been held liable for their defamation. Providing or creating false facts, even where 

the person creating the falsehoods was not the writer of the particular article, can 

nonetheless satisfy the “actual malice” of the defendant. A fact-checker (or here, 

fact-supplier) can be the “person responsible.” 

The Amended Complaint satisfies Sullivan. The Amended Complaint alleges 

that a particular person, Michael Isikoff, acted with actual malice, and that he did so 

while employed by and under the supervision of Oath. A–10, 28–29, 38–59. 

Appellant’s allegations are thorough, factual, and completely adequate to establish 

Isikoff’s actual malice. Id. Because Isikoff was part of the Oath team that produced 

the Yahoo article and the HuffPost articles, Isikoff’s fault can be attributed to Oath, 



 

12 
 

and his false reporting, informed by actual malice, can be “responsible” for the 

various Oath publications. Although Isikoff’s actual malice is clear, his role was 

likely the tip of the iceberg, with the entirety including numerous other writers, 

editors, and other Oath employees who together generated the several articles that 

individually and collectively defamed the plaintiff. Oath’s conduct, in acting through 

Isikoff, was part of a larger plan to influence the election, a plan that involved the 

DNC, Perkins Coie, Fusion, and Steele, among others. This is not wild speculation 

about a secret cabal to influence the election. Two separate, independent federal 

investigations reached this very conclusion. 

Despite Oath’s assertion, Sullivan does not militate to the contrary. In 

Sullivan, on appeal after a trial on the merits, the Supreme Court stated that the 

plaintiff had failed to meet its burden to establish “actual malice” because “the state 

of mind required for actual malice would have to be brought home to the persons in 

the Times’ organization having responsibility for the publication of the 

advertisement.” Sullivan, 376 U.S. at 287. This was a failure of proof, not pleading. 

The plaintiff failed to carry its burden to prove actual malice on the part of the 

defendant because it failed to succeed in the path it chose: specifically, to establish 

the Times’ fault by focusing on the conduct of certain particular persons, specifically 

fact checkers, within the organization. Id. (“With respect to the failure of those 



 

13 
 

persons to make the [fact] check, the [trial] record shows that they relied upon their 

knowledge of the good reputation . . . of the sponsors of the advertisement ….”).  

Thus, Sullivan stands for the opposite proposition Oath proposes: the plaintiff 

failed to prove his theory about the fact checkers, but it was not wrong or 

impermissible in any sense that the plaintiff chose to identify the fact checkers as the 

persons responsible for the defendant’s defamatory statements. Sullivan does not 

require the plaintiff to allege that it was the authors of the defamatory materials to 

have acted with actual malice.  

Another case Oath cites makes the point explicitly and at length. In Holbrook 

v. Harman Automotive, 58 F.3d 222 (6th Cir. 1995), the defendant was an auto parts 

manufacturer. It was sued for a defamatory memorandum written by its employee 

Loepp. The plaintiff had to show that Loepp, and not others, had acted with actual 

malice because as “Loepp was the . . . employee responsible for the publication of 

the allegedly defamatory statements, we focus solely on his state of mind.” Id. at 

225. But, as the Court explains, the plaintiff was under no obligation to identify 

Loepp in particular as the “person responsible.” Id. at 225–26 (“We stress that 

Holbrook’s theory throughout has been that [the defendant] is liable due to Loepp’s 

publication of the memo. Had Holbrook instead argued that [the defendant] is liable 

due to the communications from Loepp’s subordinates to Loepp, we would focus on 

the state of mind of those subordinates.” Id. at 225–26. In short, the plaintiff can 



 

14 
 

advance the theory of liability at the plaintiff’s discretion. No rule of law requires 

that the “person responsible” for the defamation be the writer of the defamation. A 

fact checker acting with actual malice can be the person responsible (Sullivan); a 

subordinate of the writer can be the person responsible (Holbrook).  

Here, Isikoff can be the person responsible for all of Oath’s defamatory 

statements. It was his seminal article that incited and informed the others. A–8-14. 

As the court explained in Holbrook, one agent acting with actual malice can infect 

the entire organization, and can be the “person responsible” even for publications he 

himself did not write. Holbrook, 58 F.3d at 226 (“If a plaintiff could prove that the 

agent of the organization who supplied the information to the ultimate publisher 

acted with actual malice, he could maintain an action against the organization based 

on the communication to the ultimate publisher.”).   

B. Oath is Legally Responsible for All of the Articles. 

Publishers are directly liable for any defamatory statements they publish. 

Gonzalez v. Google, Inc., 282 F. Supp. 3d 1150, 1157 (N.D. Cal. 2017) (quoting 

Batzel v. Smith, 333 F.3d 1018, 1026–27 (9th Cir. 2003). Publishers are liable for 

republishing defamatory statements made by others. See, e.g., Flowers v. Carville, 

310 F.3d 1118, 1128 (9th Cir. 2002) (“[T]ale bearers are as bad as tale makers.”); 

Barry v. Time, 584 F. Supp. 1110, 1122–23 (N.D. Cal. 1984) (noting a republisher 

is “as liable” as the originator of the statement) (citing RESTATEMENT (SECOND) OF 



 

15 
 

TORTS (hereinafter “RESTATEMENT”) § 578 (1977)); see also RESTATEMENT § 581A 

cmt e. (1977) (“When one person repeats a defamatory statement that he attributes 

to some other person, it is not enough for the person who repeats it to show that the 

statement was made by the other person. The truth of the defamatory charges that he 

has thus repeated is what is to be established.”); Taj Mahal Travel v. Delta Airlines, 

164 F.3d 186, 190 (3d Cir. 1998). 

Consequently, whether the “contributors” who wrote articles at Oath’s request 

are technically employed by Oath or not is not relevant: Oath is responsible for its 

publication. Whether the writer is employed by Oath or is a freelancer, a plaintiff is 

not required to prove that the individual writers or editors or others involved, either 

together or separately, acted with actual malice. The Amended Complaint alleges 

that the reporter, Isikoff, acted with malice and with actual malice, and that his actual 

malice can properly be attributed to Oath. A–10, 28–29, 38–59. 

On the matter of actual malice, the Complaint is sufficient and the facts 

alleged are specific. But to be clear, Delaware’s Rule 8(a) requires only “a short and 

plain statement of the claim;” Delaware Rule 8(e) admonishes that “[e]ach averment 

of a pleading shall be simple, concise and direct. No technical forms of pleading or 

motions are required.” In Delaware, the facts pled in the Complaint must establish 



 

16 
 

the “reasonable conceivability” of defendant’s liability.1 This standard is a 

“minimal” one. E.g., Central Mortgage, 27 A.3d at 535. On a motion to dismiss, the 

Court must accept all well-pleaded factual allegations in the Complaint as true, draw 

all reasonable inferences in favor of the plaintiff, and deny the motion unless the 

plaintiff could not recover under any reasonable conceivable set of circumstances 

susceptible of proof.” Id. at 536 (citing Savor, Inc. v. FMR Corp., 812 A.2d 894, 

896–97 (Del. 2002)). The Complaint meets and exceeds this minimal standard, 

alleging Isikoff’s actual malice with reasonable conceivability sufficient to hold the 

publisher Oath liable for its publications.  

 
1 Even under federal pleading standards, which have been affirmatively rejected by 

Delaware (Central Mortgage Company v. Morgan Stanley Mortgage Capital Holdings, LLC, 27 
A.3d 531, 535 (Del. 2011)), the requirement is merely that the factual allegations “plausibly 
suggest an entitlement to relief.” This Complaint more than satisfies the plausibility standard. 



 

17 
 

III. OATH’S ARTICLES ARE NOT TRUE NOR SUBSTANTIALLY 
TRUE 

 

The Superior Court found, and Oath asserts in its brief, the affirmative defense 

of “truth or substantial truth.” Under Delaware law, substantial truth is an affirmative 

defense to defamation. Giove v. Holden, 2014 WL 975135, at *5 (D. Del. Mar. 10, 

2014). The test in deciding whether an article is substantially true involves a 

consideration of whether the alleged libel was more damaging to plaintiff’s 

reputation, in the mind of the average reader, than a truthful statement would have 

been. As part of this evaluation, courts will consider whether the ‘gist’ or ‘sting’ of 

the article was true. Gannett Co. v. Re, 496 A.2d 553, 557 (Del. 1985); see also 

Masson v. New Yorker Magazine, 501 U.S. 496, 517 (1991).  

The Defendant, not Plaintiff, bears the burden of proving that the plaintiff 

“cannot recover under any reasonably conceivable set of circumstances susceptible 

of proof under the complaint.” Perlman v. Vox Media, 2015 Del. Ch. LEXIS 248, at 

*43 (Del. Ch. Sept. 30, 2015) (“[U]nless it is clear from the face of the complaint 

that an affirmative defense exists and that the plaintiff can prove no set of facts to 

avoid it, dismissal of the complaint based upon an affirmative defense is 

inappropriate.”). In Delaware, whether a communication is false is a question of fact 

that cannot be decided by a judge on a motion to dismiss. Id. at *43–45. The rule of 

law on this point is clear: the affirmative defense of “substantial truth” means that 



 

18 
 

publishers can be held liable for defamation for publishing articles that convey a 

false factual gist. Oath published numerous false statements of fact and its articles, 

read as a whole, convey a false gist.  

The false statements of fact are egregious and permeate the Amended 

Complaint: in the article that started this chain of defamatory statements, Isikoff 

refers to Steele as a “well-placed western intelligence source” and the Steele Dossier 

as a “well-placed intelligence report.” A–21-26. These statements are demonstrably 

false. Steele was not an “intelligence source,” never mind an exalted “well-placed” 

one: instead he was a political “opposition researcher” paid for by the Clinton 

campaign, as Isikoff knew. A–23, 40, 45, 53-54. This is not theory; this is fact, 

confirmed by two independent government reports, and now emerging in the 

mainstream media. A–26-27, 30-31, 52. Isikoff knew that Steele was a political 

opposition researcher and knew of Steele’s sketchy background and disreputable 

past. A–38-59. Other reporters, acting responsibly, declined to write articles 

defaming Page based on Steele’s contrived representations. Id. They knew them to 

be false; Isikoff knew as well, but chose to repeat these false allegations and Oath 

chose to publish them anyway. Id. 

These statements are false, factual, and defamatory, as the Opening Brief 

argues in full. These false statements describe a level of seriousness and veracity to 

Appellant’s alleged “Russian ties,” and of course that of the candidate Donald 



 

19 
 

Trump, that the ordinary reader would credit. Isikoff knew the truth. Id. Had he 

published what he knew to be the truth, specifically that “a paid opposition 

researcher for the Clinton campaign has alleged, without any supporting 

information, that Trump has secret ties with Russia,” that story would never had 

passed muster at any reputable newspaper. But Isikoff did not report what he knew 

was the truth; instead he acted with actual malice. Id. Through clever misstatements, 

adjectival exaggerations, suggestive innuendo, and outright fabrications, Isikoff 

made something out of nothing, crediting “well-placed” sources, identifying them 

as “Western” to imply authority, and terming them an “intelligence report” to hide 

the fact that they were election-year paid-for “opposition research” assembled by a 

known fabricator-for-hire.  

These false statements of fact, along with others alleged in the Amended 

Complaint, are defamatory, imputing criminal corruption and treasonous 

motivations to the Appellant. In addition, cumulatively, the several false factual 

statements taken together convey a false gist, implying a reality that does not exist: 

no “well-placed Western intelligence source” had ever questioned Appellant’s 

actions or motivations, no “meeting with Russian operatives” had ever taken place, 

and no untoward or treasonous activity of any kind had ever in fact occurred or been 

commented on by U.S. officials. A–21-28. The Yahoo article, and the subsequent 

HuffPost articles that relied on it and cited to it, created a false narrative about 



 

20 
 

Appellant in an attempt to derail the Trump campaign. A–8-14. Appellant was a 

victim here, a stalking horse who formed a convenient means for Isikoff and Oath 

to do their part in the greater service of the Clinton campaign. Id. The shame of it is 

that Isikoff and Oath knew what they were doing. A–38-59. This lawsuit will hold 

them accountable. 

Finally, Oath argues that the Steele Dossier must have been credible, that 

indeed it reflected “well-placed” sources, because it formed the basis for a federal 

investigation, the implication being that federal investigators would not get involved 

in something invented. Answering Br. 30–42. This is not the case. The charge made 

in the Oath articles was utterly serious. They insinuated that someone who could 

become the President of the United States, acting through an intermediary, was part 

of a massive global conspiracy to steal the most important free election in the world 

in exchange for betraying American interests. Of course, the FBI opened an 

investigation; of course, the full attention of U.S. law enforcement, including FISA 

surveillance, was brought to bear on such a momentous charge. A–26-27, 30-31, 52. 

The FBI, however, had been misled. It was led to believe, as it stated in its eventual 

report that concluded that the entire matter had been a hoax, that there were “two 

sources” of this momentous allegation: the Steele Dossier, and the other the “well-

placed Western intelligence sources” alluded to in the Yahoo article. What the FBI 

did not realize at the time, but Isikoff knew, was that these “two sources” were just 



 

21 
 

one: that Isikoff’s source was the Steele Dossier. Had the FBI known the truth, and 

been able to properly discredit and discount the “oppo research” contained in the 

Steele Dossier, no such investigation would likely have occurred. Isikoff’s article 

put in motion a chain of events that led to the ruination of Appellant’s hard-earned 

reputation as a patriot and businessman, and nearly changed the result of an historic 

presidential election.  



 

22 
 

IV. THE FAIR REPORT PRIVILEGE DOES NOT APPLY. 

A. The Report Was Not “Fair and Accurate.” 

Like all qualified privileges, the “fair report” privilege requires good faith: 

that the report present a “fair and accurate” depiction of what transpired at the public 

meeting or event. Read v. News-Journal, 474 A.2d 119, 120 (Del. 1984). As alleged 

extensively in the Amended Complaint and raised on appeal, Isikoff and Oath did 

not report on the government investigation in a manner that represented a “fair and 

accurate” description of the matter. A–38-59. In point of fact, they knew that: (1) 

Steele was not a reliable source; (2) Steele did not qualify as a “well-placed” source; 

(3) Steele was not an “intelligence” source; (4) Steele was a paid opposition 

researcher for the Clinton campaign; (5) no U.S. officials ever commented on the 

fictional meeting; and that (6) Steele, along with Fusion, had engineered to present 

this “Steele Dossier” to the FBI in order to generate this spurious investigation. Id. 

Isikoff knew that the story was a hoax, yet he reported on the story as if the 

investigations were based on real and accurate information. Id.  

Oath argues that its report was fair and accurate “for the same reasons” it 

claims its report was true or substantially true. Answering Br. 43. But here, Oath 

mixes two different issues. “Even a report that is accurate so far as it goes may be so 

edited and deleted as to misrepresent the proceeding and thus be misleading.” 

RESTATEMENT § 611 cmt. f (“[I]t is necessary that nothing be omitted or misplaced 



 

23 
 

in such a manner as to convey an erroneous impression … [t]he reporter is not 

privileged … to make additions of his own that would convey a defamatory 

impression … nor to indict expressly or by innuendo the veracity or integrity of any 

of the parties.”); see also Lal v. CBS, Inc., 726 F.2d 97, 99 (3d Cir. 1984).  

When his report of the investigation is coupled with the spurious nature of the 

Steele Dossier, Isikoff’s report on the investigation “conveyed a defamatory 

impression,” in effect indicting “by innuendo the veracity or integrity” of Carter 

Page. Isikoff knew that the entire subject of the investigation was contrived, knew 

of the unreliable reputation of the person who had concocted it, knew that the dossier 

was sent to the FBI so that Isikoff could “report” on it, and then used the claim of a 

governmental investigation to lend credence to this otherwise incredible tale. Taken 

as a whole, Isikoff’s report creates an impression and imparts innuendo that fails to 

present a “fair and accurate” portrayal of the events in question. 

If the defendant acted with actual malice, the privilege does not apply. See 

Russell v. Del. Online, 2016 U.S. Dist. LEXIS 80216, at *10 (D. Del. June 20, 2016).  

The “fair report privilege” is a “qualified privilege.” Read, 474 A.2d at 120. It is 

forfeited if the speaker abuses it by a report that is not fair, not fully accurate, or was 

motivated by actual malice.2 Subjective malice or ill-will does not forfeit the fair 

 
2 Although courts use the terms “malice” and “actual malice” interchangeably, see Crump 

v. P&C Food Markets, Inc., 576 A.2d 441, 447 (Vt. 1990), it is “actual malice” that is the correct 



 

24 
 

report privilege. Id. at 121. But reporting a falsehood with actual malice does. 

“Actual malice” refers to the idea that the defendant knew the truth, or recklessly 

disregarded it, yet published a falsehood anyway. Gertz v. Robert Welch, 418 U.S. 

323, 328 (1974). Isikoff knew the truth, yet chose to publish falsehoods, thus 

forfeiting any claim to a privilege. A–38-59. 

B. The Alleged “Investigation” Was Not A Public Meeting. 

Quite apart from the question over the fairness and accuracy of Isikoff’s report 

is the question of whether or not the privilege should apply to a non-public 

government investigation. The better answer is that this Court should not view the 

nascent investigation and the lack of a statement from a public official as qualifying 

for the fair report privilege. The fair report privilege shields the media from liability 

only for publishing an accurate and fair account of a judicial proceeding or the 

governmental acts of executive officials of government. Read, 474 A.2d at 120. 

Specifically, the privilege should apply only to proceedings that are open to the 

public. See, e.g., RESTATEMENT § 611 cmt. i (1977) (“As in the case of the report of 

official proceedings, the purpose of the privilege is to protect those who make 

available to the public information concerning public events that concern or affect 

the public interest and that any member of the public could have acquired for himself 

 

phrase, referring to the claim that the defendant knew the truth yet published a falsehood. A 
defendant who acts with actual malice forfeits the privilege protecting fair reports. 



 

25 
 

by attending them.”) (emphasis added). “The privilege does not extend to a report of 

a private meeting, not open to the general public . …” Id.  

Although the RESTATEMENT takes no ultimate position on whether or not a 

mere investigation is sufficient to trigger the fair report privilege, the policy behind 

the privilege militates in favor of limiting its scope to public proceedings. The 

reporter who relays the terms of those proceedings is performing a task and 

providing information that the reader “could have acquired for himself.” In addition, 

the privilege requires that the report be fair and accurate: it is only with respect to a 

public meeting that a reviewing court could determine whether or not these standards 

were satisfied. Both the policy and the common-law origins of the fair report 

privilege militate in favor of limiting its scope to public proceedings. Delaware has 

not extended the privilege to include non-public government investigations. 

C. Oath is Liable as a Republisher of Steele’s Defamation. 

To a significant extent, the Yahoo and HuffPost articles do not report on a 

“government proceeding” or other action of a government employee or agency. 

Instead, the articles at several junctures quote from “sources,” and that single source 

appears to be the Steele Dossier.  Under no circumstances can the nefarious “Steele 

Dossier” be considered a governmental report.  

For any defamatory content derived from the Dossier, and not from a 

government source, Oath would be directly liable for republishing it. Olinger v. 



 

26 
 

American Savings and Loan Assoc., 409 F.2d 142, 144 (D.C. Cir. 1969) (“The law 

affords no protection to those who couch their libel in the form of reports or 

repetition … [R]epetition of a defamatory statement is a publication in itself, 

regardless whether the repeater names the source.”). 

   



 

27 
 

CONCLUSION 

 In light of the Opening Brief and the above, this Court should reverse the 

decision of the Superior Court.  

Respectfully submitted this 28th day of June, 2021, 

OF COUNSEL: 
 
Todd V. McMurtry (PHV admitted) 
HEMMER DEFRANK WESSELS, PLLC 
250 Grandview Drive, Ste. 500 
Ft. Mitchell, KY 41017 
Phone: (859) 344-1188   
Fax: (859) 578-3869 
tmcmurtry@hemmerlaw.com 
 
K. Lawson Pedigo (PHV admitted) 
MILLER KEFFER & PEDIGO, PLLC 
3400 Carlisle Street, Suite 550 
Dallas, TX 75204 
Phone: (214) 696-2050 
klpedigo@mkp-law.net 

BELLEW LLC: 
 
/s/ Sean J. Bellew    
Sean J. Bellew (No. 4072) 
2961 Centerville Rd., Suite 302 
Wilmington, DE  19808 
Phone: (302) 353-4951 
sjbellew@bellewllc.com 
 
Attorneys for Plaintiff-Appellant, 
Carter Page 
 
 
 
 
 
 

 



 

 

CERTIFICATE OF SERVICE 
 

I hereby certify that on June 28, 2021, a copy of the foregoing document was 

served electronically by File and ServeXpress on the following attorneys: 

 

T. Brad Davey, Esq. 
Jonathan A. Choa, Esq. 
Potter Anderson & Corroon LLP 
Hercules Plaza 
P.O. Box 951 
Wilmington, DE 19899 

 

 

 

/s/ Sean J. Bellew    
Sean J. Bellew (No. 4072) 

 


